پست‌ها

نمایش پست‌ها از سپتامبر ۳, ۲۰۱۹
غزل 256شیرازی: راه ایرانیان چگونه راهی ست ؟ و رهروان آن چگونه راهی ؟ روندگان طریقت ره بلا ورزند رفیق عشق چه غم دارد از نشیب و فراز غم حبیب نهان به از جُست و جوی رقیب که نیست سینه ارباب کینه محرم راز چه فتنه بود که مشاطه قضا انگیخت که کرد نرگس شوخش سیه به سُرمه ناز غزل 250 حافظ : منبع : تصحیح جلالی نایینی و نذیر احمد لحظه ایرانیان چگونه لحظه ای ست که : ای سرو ناز حُسن که خوش میروی به ناز عشاق را به ناز تو هر لحظه صد نیاز و عهد ایرانیان چگونه عهدی ست که : صوفی که بی تو توبه زمِی کرده بود دوش بشکست عهد چون در میخانه دید باز غزل 293 حافظ شیرازی : ای خودکامگی ای سرشت که قرار ایرانیان برده و ای فراغ ایرانیان را ربوده ؛ بدان و آگاه باش که: قرار برده ز من آن دو سنبل رعنا فراغ برده ز من آن دو نرگس مکحول ... اگر به کوی تو ای آزادی باشد مرا مجال وصول ای آزادی رسد به دولت وصلت نوای من به اصول تفسیر غزل 249 : این دو روز ایرانیان چگونه ست ؟ دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نبود دایماً یکسان نباشد کار دوران غم مخور یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور باری
یاری اندر کس نمیبینم یاران را چه شد دوستی کِی آخر آند دوستداران را چه شد کس نمیگوید که یاری داشت حق دوستی حق شناسان را چه حال افتاد و یاران را چه شد عندلیبان را چه پیش آمد هزاران را چه شد کس ندارد ذوق مستی می گساران را چه شد شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد تفسیرغزل ۱۵۹۱رومی : وقت آن آمد که من سوگند را بشکنم بندها را بر دران ام پندها را بشکنم چرخ بد پیوند را من برگشایم بند بند همچو شمشیر اجل پیوندها را بشکنم مفهوم { این بندها را «بردراند ن »} نیچه فیلسوف آلمانی در پاره گفتار۴۰ در مورد «استقلال» شخص انسان شرح داده است. نگ :فراسوی نیک و بد داریوش آشوری خوارزمی ۱۳۷۵ تفسیر غزل ۱۵۹۴رومی: الصلا ای عاشقان ، های الصلا این کاریان باده کاری ست، اینجا زانک ما این کاره ایم هر سحر پیغام آن پیغامبر خوبان رسد کاصلا بیچارگان ما عاشقان را چاره ایم نعره لبیک لبیک از همه برخاسته مصحف معنی {تویی }ما هریکی سی پاره ایم این ناسوتی شدن مفاهیم قرآن سی پاره درون هر انسان و رسیدن وحی به آدمیزادگان. نگ: اویزرمن تاریخ مسائل فلسفه پرویز بابایی انتشارات چا